لار در پنجاب


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 12 بهمن 1389
بازدید : 2362
نویسنده : لارستان بزرگ

معرفي شهر لار در پنجاب پاكستان

لار شهر كوچكي در ناحيه چند نشاني در پنجاب پاكستان است. اين شهر روي بزرگراه شمالي N-5 قرار دارد.  طول جغرافيايي اين شهر (dms)ْ30 ّ53 30 N و عرض جغرافيايي انdms) E)  ْ66 ّ43 30 است.

لار مثل بيشتر مناطق پنجاب زمستانهاي سردي را تجربه مي كند و اغلب با بارانهاي مزاحم غربي همراه مي شود. در نيمه فوريه درجه حرارت افزايش پيدا مي كند و در بهار رو به ملايمت مي گذارد.

زبان و خط

پنجابي از تيره زبانهاي هند و ايراني و از زبان هاي هندي شمال غربي است. اين زبان به دو زبان غربي و شرقي تقسيم مي شود. مردم لار به زبان پنجابي غربي صحبت مي كنند.

زبان اردو به عنوان زبان رسمي پاكستان اعلام شده است. خط مردم لار اردو است كه تركيبي از زبان فارسي و عربي است و از اين جهت لغات فارسي و عربي زياد در اين زبان مي باشد. زبان پنجابي را به خط و زبان اردو " گورموخي " يا " دوانگاري " كه مهم ترين الفباهاي هندي و تا حدي هجايي است و زبان سانسكريت به ان نوشته مي شود مي نويسند ( در ايالات ديگر نيز زبان و خط مخصوص به خود وجود دارد. )

مذهب

با توجه به اينكه اكثريت مردم پاكستان را سنيان تشكيل مي دهند فرقه اي از شيعيان نيز به نام اسماعيليه در پاكستان بيشتر در مناطق پنجاب و شمال غربي پاكستان (لار) وجود دارد كه غالبا پيروان " اقا محمد خان محلاتي " مي باشند. اين مردم به مراكز مقدس مذهبي كه در ان نماز مي گزارند و به مناسبت هايي مجالس وعظ و مراسم مذهبي برپا مي دارند " امام باره " مي گويند. امام باره ها يا مراكز مذهبي شيعيان محلي شبيه به حسينيه در ايران است.

سال تحصيلي در اين منطقه از اوريل (فروردين) تا مارس (اسفند) سال بعد است و در مناطق ديگر فرق مي كند (سال تحصيلي در منطقه كراچي از ژوئيه (تير) تا ژوئن (خرداد) سال بعد و در ديگر نواحي مطابق با ايالت پنجاب)

تاريخچه

در دوران استعمار انگليس در مناطقي كه تحت تسلط سيكها بود مسلمانان به شدت تحت فشار بودند. دو تن از رهبران مسلمان كه از پيروان شاه ولي ا... بودند شاه اسماعيل شهيد و سيد احمد شهيد عليه سيكها و انگليسي ها اعلام جهاد كردند. انان در ابتدا موفق شدند اكثر ايالات كنوني نواحي سرحد پاكستان (از جمله لار) را از تصرف سيكها خارج كنند و در ان نواحي حكومت اسلامي تشكيل دادند اما به دليل اختلافات ميان مسلمانان در سال 1831 سيكها مسلمانان را در " بالاكوت " شكست دادند. سيكها سپس با انگليسي ها وارد جنگ شدند ولي از انان شكست خوردند.

 

__________________________________________________________

پي نوشت:

1- در پاكستان 4 زبان عمده رايج مي باشد 64% پنجابي _ 16% پشتو _ 15% اردو _ 13 % سندي

2-زبان سندي داراي سنت ادبي مهم و خط و الفباي خاص خود مي باشد. از اين رو شديدترين مخالفتها با زبان اردو در نواحي سندي ديده مي شود. زبان پشتو نيز بخش وسيعي از واژگان خود را از زبانهاي فارسي و عربي و اردو گرفته است البته در رسم الخط اين زبان بعضي علامات و حروف خاص ان زبان وجود دارد.




:: موضوعات مرتبط: لارنوشت , ,
:: برچسب‌ها: ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
مصطفی نمازیان در تاریخ : 1389/11/4/1 - - گفته است :
بنام خدا. با مطلبی تحت عنوان" حمله شدید دیکتاتور خاتمی به مختار ثقفی!!" بروزم. منتظر بازدید و نظردهی شما. یا علی


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








زمین باقی می ماند اما انسان فانی است،انسان به جهان چشم می گشاید،اما دوباره در قعر خاک مدفون می گردد.زندگی بس کوتاه است،اما جهان در مکان جاوید خود پایدار باقی می ماند. partnering with Indigenous peoples to Defend their Lands، Languages، and Cultures

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان استان من لارستان و آدرس bazigar.Loxtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار می گیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com